Asociația Green Revolution, împreună cu Federația Europeană de Ciclism și alte 12 țări din Europa au lansat Bike2Work, o campanie (18 mai – 28 iunie 2015) care încurajează companiile să-și îndemne angajații să facă echipe și să vină la birou cu bicicleta.
Green Revolution susține reducerea poluării în marile orașe, a impactului pe care activitățile umane îl au asupra mediului, cat și creșterea calității vieții locuitorilor în marile aglomerări urbane. Propunem și realizăm, împreună cu autoritățile, strategii și politici de mediu coerente. Milităm pentru pentru introducerea bicicletei ca mijloc de transport alternativ, pentru reducerea consumului de energie, pentru folosirea surselor regenerabile și a tehnologiilor verzi, pentru implementarea sistemelor de colectare selectivă a deșeurilor, pentru conștientizare și educație ecologică în școli.
În perioada 1-7 iunie a fost și Săptămâna Bloggerului Biciclist în care câteva echipe de bloggeri (formate din 3 persoane) au pedalat prin orașele țării. Au folosit aplicația i’Velo pentru telefon (poate fi descărcată de aici pentru Android și iOS) în timp ce pedalau. Campania lansată de cei de la Kooperativa 2.0 a urmărit să îndemne bloggerii să meargă timp de o săptămână cu bicicleta.
Dacă nu-mi rupeam piciorul căzând cu bicicleta în 2011 îmi făceam și eu echipă în Hunedoara. 😛 Dar asta e, când prinzi o fobie cu greu scapi de ea. Sau de șuruburile din femur. Oricum scriind acest articol mi-am adus aminte cu nostalgie de prima mea bicicletă (era un Pegas albastru) și de cum mă învăța tatăl meu să merg cu ea (parcă îl aud: „Ține ghidonul drept și privirea înainte! Nu îți fie frică!” 😥 ). Oricum, mersul pe bicicletă nu se uită niciodată.
Ideea celor de la http://www.bike2work.ro/ este excelentă poate vor renunța mai mulți la a merge cu mașina la serviciu și vor folosi mai des bicicletele. Piața bicicletelor este în creștere însă suntem departe de Europa.
Bike2Work este un proiect co-finanțat de Uniunea Europeană, care se desfășoară sub umbrela Federației Bicicliștilor Europeni (ECF) și are ca principal scop încurajarea transportului angajaților spre și de la muncă cu bicicleta.
Asociația Green Revolution s-a alăturat acestui proiect împreună cu alte organizații din 11 state europene (Olanda, Germania, Danemarca, Austria, Italia, Slovenia, Marea Britanie, Franța, Croația, Malta și Bulgaria). Obiectivele asumate în cadrul proiectului Bike2Work sunt:
- determinarea unui număr de 1.000 de angajați din țară să folosească bicicleta ca mijloc alternativ de transport de acasă la job și invers
- atragerea și determinarea unui număr de 20 de companii sa adopte masuri interne de sprijinire și incurajare a transportului pe bicicleta
Câteva reguli privind circulația cu bicicletele pe drumurile publice (extras din Codul Rutier și din Regulamentul de punere în aplicare):
Art. 14. – În circulația pe drumurile publice bicicleta trebuie sa fie:
a) prevazuta cu dispozitiv de frânare eficace;
b) prevazuta cu un sistem adecvat, funcțional, de direcție;
c) dotata cu sistem de avertizare sonora; se interzic echiparea și folosirea sistemelor de avertizare sonora specifice autovehiculelor;
d) echipata in fata cu lumina de culoare alba sau galbena, iar în spate cu lumina de culoare roșie si cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeași culoare;
e) echipata cu elemente sau dispozitive care, in mișcare, formează un cerc continuu, fluorescent- reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spițele roților.
Art. 15. – Remorca atașată unei biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent- reflectorizant de culoare roșie, iar dacă lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare roșie.
Art. 41 – (3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulației bicicletelor, acestea, precum si mopedele vor fi conduse numai pe pista respectiva.
Reguli pentru alti participanți la trafic
1. Circulația bicicletelor si a mopedelor
Art. 160. + (1) Bicicletele si mopedele, atunci când circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand.
(2) Persoanele care nu poseda permis de conducere pot conduce mopede pe drumurile publice numai dacă fac dovada ca au absolvit un curs de legislație rutiera in cadrul unei unități autorizate de pregatire a conducatorilor de autovehicule.
(3) Daca pe direcția de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducătorii vehiculelor prevazute la alin. (1) sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanți la trafic pe pista pentru biciclete.
(4) Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa poarte casca de protecție omologata.
Art. 161. – (1) Se interzice conducătorilor de biciclete sau de mopede:
a) sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificația „Accesul interzis bicicletelor”;
b) sa invete sa conduca biciclete sau mopede pe drumurile intens circulate;
c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
d) sa circule fără a tine cel puțin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;
e) sa circule in paralel, cu excepția situațiilor cand participa la competiții sportive organizate;
f) sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
g) sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoana aflata într-un vehicul;
h) sa transporte o alta persoana, cu exceptia copilului pana la 7 ani, numai daca vehiculul are montat in fata un suport special, precum si a situatiei cand vehiculul este construit si/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
i) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista o cale laterala, o poteca sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;
j) sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului ori circulatia celorlalti participanti la trafic;
k) sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
l) sa circule pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, fara sa îndeplinească condițiile prevazute la art. 14 si 16;
m) sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zăpadă;
n) sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta sau pe moped;
p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stanga;
r) sa circule fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
s) sa conducă vehiculul fara a mentine contactul roților cu solul.
(2) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducătorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate, iar conducatorii de mopede sunt obligati sa aiba, in plus, certificatul de absolvire a cursurilor de legislație rutiera si certificatul de înregistrare a vehiculului.